kunstenaars

maurice braspenning

 
maurice braspenning
 
maurice braspenning
na een aantal jaren mij op het landschap, en met name het apocaliptische industriële landschap, gericht te hebben, is de mens en het portret komen bovendrijven. in eerste instantie portretten van mensen die ik bewonder of waar ik op wat voor manier dan ook iets mee heb. soms onvermijdelijk als bijvoorbeeld geert wilders en de paus.

het zijn vaak iconische en/of politieke figuren die een betekenis hebben gehad in mijn leven. bijvoorbeeld op het gebied van muziek of film, waar mijn werk door beïnvloed is. maar ook omdat een persoon mij intrigeert. daarbij gaat het eigenlijk nooit om de gelijkenis van de persoon in letterlijke zin. het schilderij blijft uiteindelijk dicteren wat er moet gebeuren.

het uitgangspunt van mijn werk is wit krijt of potlood op een zwart schoolbordondergrond. de ene keer op paneel maar steeds vaker ook 'site specific'. zoals de tekening van peter zumthor, die ik in de meelfabriek in leiden heb gemaakt.

de meelfabriek is een groot monumentaal gebouw, dat de zwitserse architect peter zumthor een nieuw nieuw leven in gaat blazen. in dit pand heb ik op een wand van 4,5 meter hoog en 11 meter breed het hoofd van zumthor getekend, dat ik als een grote hellende zwerfkei heb klemgezet tussen de vloer en het plafond. tijdens de renovatie van de meelfabriek gaan de muren met de tekening erop eruit. om zijn plannen te realiseren moet de architect dus zijn eigen hoofd er tussenuit slopen.

van het proces is een stopmotion clip gerealiseerd, die te vinden is op vimeo: https://vimeo.com/94939330
 
tijdens de zoektocht naar het portret en waar het mij om te doen is, ben ik op stopmotion film gestuit.
het idee van een tijdgebonden document, in plaats van een stilstaand beeld, spreekt mij erg aan en ik ben me er meer in gaan verdiepen.
in eerste instantie was de stopmotion een registratie van het werkproces. het is nu uitgegroeid tot het werk, zoals in 'running around in circles', waarbij het getekende zelfportret totaal verdwenen is en de film het werk is geworden.
in ‘running aound in circles’ zie je de kunstenaar een muur in zijn studio zwart sauzen, om er vervolgens met wit potlood en spuitbus een groot zelfportret op te tekenen. zodra het hoofd klaar is pakt hij de roller en saust de boel weer wit.
dit werk is een zelfportret, en breder bezien een werk van de kunstenaar in zijn ivoren toren, die in een vicieuze cirkel in zijn eigen wereld verstrikt is geraakt.

je zou het ook kunnen opvatten als een vorm van extreme zelfcensuur.

https://vimeo.com/94932153
 
het aspect van aantasting en vernietiging van het werk speelt een belangrijke rol in mijn oeuvre. in eerste instantie in de keuze van het materiaal, krijt op schoolbord .

ook door het boren van gaten, het vegen in de tekening en door het doorkrassen, tast ik het werk aan.hiermee benadruk ik de kwetsbaarheid en vergangelijkheid van het beeld, het werk en het leven.

www.mauricebraspenning.nl

meer informatie

 
Faun, 180 cm x 120 cm, acryl op paneel, 2017

Faun, 180 cm x 120 cm, acryl op paneel, 2017

 
Fountain, 180 cm x 120 cm, acryl op paneel, 2017

Fountain, 180 cm x 120 cm, acryl op paneel, 2017

 
 
Faun, 45 x 30 cm, acryl op paneel, 2017

Faun, 45 x 30 cm, acryl op paneel, 2017

 
The Rockstar, 45 x 30 cm, acryl op paneel, 2017

The Rockstar, 45 x 30 cm, acryl op paneel, 2017

 
Jim, 45 x 30 cm, acryl op paneel, 2017

Jim, 45 x 30 cm, acryl op paneel, 2017

 
 
Owl, 44 x 45 cm, acryl op paneel, 2017

Owl, 44 x 45 cm, acryl op paneel, 2017

 
Owl, 30x30cm, acryl op paneel

Owl, 30x30cm, acryl op paneel

 
Z.T., 44 x 45 cm, acryl op paneel, 2017

Z.T., 44 x 45 cm, acryl op paneel, 2017

 
 
Some are good, some are bad, 122 x 180 cm, 2016

Some are good, some are bad, 122 x 180 cm, 2016

 
Sleepy Hollow, 122 cm x 180 cm, 2016

Sleepy Hollow, 122 cm x 180 cm, 2016

 
Behind the scenes, 44 cm x 31 cm, 2017

Behind the scenes, 44 cm x 31 cm, 2017

 
 
The Surgeon’s doubt, 31 x 44 cm, 2017

The Surgeon’s doubt, 31 x 44 cm, 2017

 
Afterparty 44 x 45 cm, 2016

Afterparty 44 x 45 cm, 2016

 
Luc Tuymans, 70 x 60 cm, 2016

Luc Tuymans, 70 x 60 cm, 2016

 
 
ai weiwei, 2012. mixed media op paneel, 244 cm x 366 cm.

ai weiwei, 2012. mixed media op paneel, 244 cm x 366 cm.

 
peter zumthor, 2013. krijt op muur, 4,4 x 11 m.

peter zumthor, 2013. krijt op muur, 4,4 x 11 m.

 
The Ignorant, 44 cm x 31 cm, 2016

The Ignorant, 44 cm x 31 cm, 2016