l.j.a.d. creyghton

Toelichting

hindenburgline project; een ode aan de veerkracht van mens en natuur.

landschapsfotograaf l.j.a.d. creyghton volgde afgelopen jaren samen met de in brussel woonachtige schrijver/dichter/historicus serge r. van duijnhoven fotografisch en literair de zogenaamde westfront—hindenburglinie; een ruim duizend kilometer lange frontlijn die loopt van het belgische nieuwpoort via ieper en het noord–franse arras, reims en verdun naar pfetterhouse bij de zwitserse grens. leidraad voor deze zoektocht zijn de aangrijpende en persoonlijke aantekeningen, brieven en dagboek-verslagen van mannen die in de loopgraven van 1914—1918 vochten voor volk, eer en vaderland maar desondanks de (mede)menselijkheid niet uit het oog verloren.

  • met het landschappelijk decor van de eerste wereldoorlog als uitgangspunt trekken creyghton en van duijnhoven visueel én literair parallellen vanuit het verleden naar het heden. ze worden voor het boek dat ze daarbij maakten bijgestaan door een keur van nederlandse en vlaamse auteurs die het voormalig oorlogslandschap — dat op verstilde wijze voorbijkomt in de fotografische werken van creyghton — voorzien van kleur en verhaal.

    de hindenburglinie fungeert als kapstok, een handvat, om hun visie te geven op empathie, compassie, medemenselijkheid en veerkracht en middels het werk de discussie daarover aan te gaan met een breed publiek.

    wat opvalt aan de benadering van creyghton en van duijnhoven, is dat de lieux de memoires van de historische gruwelen, door de krachten van de tijd aan een zelfreinigend vermogen lijken te zijn blootgesteld. bellum transit, natura manet (de oorlog gaat voorbij, het landschap blijft). dat lijkt het motto te zijn van dit opmerkelijke samenwerkingsproject.. de tijd gaat zijn gang. de sporen van wreedheid en strijd, worden in het landschap beetje bij beetje uitgewist …

    souvenir—een selectie uit vondsten langs de hindenburglinie.

    gedurende de vierjarige zoektocht naar de landschappen voor het hindenburgline project stuitte creyghton regelmatig op bijzondere vondsten. men zou het ‘stille getuigen’ van de groote oorlog kunnen noemen en voor sommige voorwerpen gaat dat ook wel op; een scherf van het inmiddels vervallen zwembad voor duitse militairen achter de linies—hoog in de heuvels—bij côtes d’echery, een stukje hout van een—door granaten verwoest—overgebleven stompje boom op de collet du linge. granaten of de scherven ervan gevonden op de slagvelden langs arras, de somme, reims of verdun. Resten onbenoembaar ijzer uit de vogezen of het hedendaags veld met prachtige rode kolen bij halfwegehuys, een gehuchtje tussen het belgische langemark en poelkapelle—berucht om de allereerste inzet van gifgas tegen de medemens. je vindt er zo een handvol …

    het overgrote deel van de verzameling bestaat echter uit bloemen, kruiden en gewassen—die later tussen vloeipapier werden gedroogd—stenen en steentjes, veren en veertjes, takken en takjes, kortom, alledaagse zaken die meer of minder specifiek zijn voor een bepaalde locatie. zoals het ‘gaize d’argonne’ een zeer lichte, poreuze, steensoort die volgens kenners enkel in de argonne, japan en schotland voorkomt. of de iconische klaproos uit de omgeving van ieper die zo vaak door de soldaten is bezongen met als beroemdste gedicht dat van de canadese legerarts john mccrae; in flanders fields.

    de fotowerken tonen een ongekende soberheid, scherpte en tonaliteit; de zwarting en de huid van het papier is diep en vooral mat, héél mat. en de oplage is bewust klein gehouden; slechts 5 exemplaren zijn beschikbaar in het formaat 42 x 60 cm.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.