Anne Forest

Toelichting

In mijn kleurrijke portret-achtige schilderijen en wandobjecten van mensen en andere wezens is iedere lijn heilig. Mijn handschrift, waarin de klemtoon op ijverigheid ligt, stamt uit mijn opvoeding waarin ik veel in aanraking ben gekomen met Russisch-orthodoxe iconen. Ik eigen me deze kunstvorm toe door een eigen wereld ermee te creëren, bevolkt met totemistische figuren.

Naast de formele aspecten verdiep ik mij in de functie die iconen dienen: een medium die de relatie tussen gelovige (de kijker) en heilige (de geportretteerde) kan faciliteren; een haast gefetisjeerd voorwerp dat aanboden en geliefd kan worden; een talisman. Het omzetten en implementeren van deze eigenschappen binnen mijn eigen, seculiere werk vormt een rode draad binnen mijn werk.

Daarnaast is de portretkunst uit de Barok en Renaissance periode een inspiratiebron. Vaak gebruik ik werken uit deze stromingen als bronmateriaal voor het beginpunt van een schilderij, waarbij ik voornamelijk kijk naar lichaamstaal, kleding en alledaagse objecten. Maar het zijn vooral de stoïcijnse uitstralingen en verwijzingen naar hiërarchie die mij prikkelen en maken dat ik de verborgen gevoelswerelden die in de geportretteerden schuilt wil onthullen.

Hoe strak en statisch mijn beeldtaal kan zijn, des te meer streef ik ernaar werk te creëren waarin tactiliteit een grote rol speelt. Ik vind en schep onconventionele dragers die ruw van aard zijn, wijk uit naar het driedimensionale of laat op traditionelere, egale vlaktes de toets een hoofdrol spelen.

Ik streef ernaar oprechte en onbevangen kunstwerken te maken die als een zo open mogelijk kanaal tussen mij en de kijker kunnen dienen. Ik verhoud me tot de geschilderde creaturen die ik de wereld instuur alsof ze mijn stand-ins of afgevaardigden zijn. Hun blik is mijn blik.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.